Pages

Tuesday, January 1, 2013

Gloedvolle hummus


Ik had zin in hummus, maar geen kikkererwten in huis. Wel lag er nog een zak winterpeen in de groentela, waar ik al dagenlang over nadacht wat de bestemming zou kunnen worden. Hummus van geroosterde wortel, ik viond het zelf een behoorlijk briljant idee, maar zoals altijd brengt Google me weer met beide benen op de keukenvloer - alles is al een bedacht, en een hoop bloggers en schrijvers gingen me voor. De grote Hugh, bijvoorbeeld. Nou ja, great minds, enzovoorts.

Wel helemaal van mij is (geloof ik) het idee om kiemen door deze hummus te doen. De kiemen geven de zoete hummus een licht bittere, beetje notige smaak.

Net als bij 'gewone' hummus ligt het bij deze oranje variant aan je eigen voorkeur hoe je hem op smaak brengt. Meer of minder citroensap, tahin, komijn. Misschien wat meer olie om hem dunner te maken. Meer chili voor meer pit. Experimenteer en voeg smaakjes toe tot hij is zoals je lekker vindt.


Wortel hummus met kiemen

ca. 500 gram winterpeen, geschild en in grove stukken
3 tenen knoflook, ongepeld
1 theelepel komijnzaad, en 1 theelepel korianderzaad, in de vijzel gekneusd
peper, zout
olijfolie

Verhit de oven voor op 190 C. Schep de stukken wortel om met de specerijen en wat olie en schep ze met de knoflook op een met bakpapier beklede bakplaat. Rooster de wortel ca. 45 minuten in de oven, of tot de wortel zacht en gaar is en de randjes gecaramelliseerd.

150 gram kiemen (bijvoorbeeld deze, te koop bij de natuurwinkel)
sap van een halve citroen
scheutje sinaasappelsap of water
chilipoeder
snuf kurkuma
peper, zout
olijfolie
2 flinke eetlepels tahin

Kook de kiemen 5 minuten. Giet ze af en laat een beetje afkoelen. Doe ze met de wortel in een pan of diepe kom. Pel de geroosterde knoflooktenen en doe de knoflook bij de wortel en kiemen. Voeg de rest van de ingredienten toe behalve de tahin, en pureer met de staafmixer (of pureer alles met de keukenmachine). Meng als laatste de tahin erdoor.
Proef, en voeg smaakjes toe tot hij voor jouw gevoel goed is.

Schep de hummus in platte schaal, en druppel er nog wat olijfolie over heen en bestrooi eventueel nog met wat chilivlokken.





2 comments:

  1. Wat een fijn begin van het jaar zeg, gelukkig 2013 Klary!
    groeten Tertia

    ReplyDelete
  2. Ha, lijkt me heerlijk!
    Weet je wat ik laatst zag liggen: gekiemde komijnzaadjes! Dat zou helemaal mooi zijn hierin...

    ReplyDelete